• Totální nasazení

    Styl:
    Rock
    Hraje v rádiích:
    Sdílejte vašeho oblíbeného interpreta:

Biografie

Totální nasazení vzniklo z punk-metalové skupiny Dehöt, kterou tvořili čtyři spolužáci ze slánského gymnázia. Dehöt existoval asi půl roku a po odchodu zpěváka Viktora zanikl. Zbylá trojice v obsazení Martin - kytara, zpěv; Sváťa - baskytara, zpěv a Pípa - bicí se rozhodla pokračovat dál, ovšem pod jiným názvem.

Založení Totálního nasazení se datuje na přelom listopadu a prosince roku 1990. Po roce existence, odehrání řady koncertů na regionálních rockových přehlídkách a festivalech v kladenském okrese a podomáckém natočení demosnímku "Wiktorovy ostatky" (září 1991) posiluje skupina kytarový post. Přichází druhý kytarista Honza. Do kapely však nezapadá a v létě 1992 odchází. Na jeho místo nastupuje P.P.Cvok. V této sestavě natáčí Totální nasazení v září roku 1992 dnes kultovní demosnímek "Dneska má svátek Marie".

Krátce poté odchází na vojnu hnací motor kapely, Sváťa. Místo kytary opouští z důvodu studia na vysoké škole Martin a nahrazuje ho navrátivší se Honza. V létě 1993, ještě během Sváťovy vojny, natáčí během jednoho opušťáku demo "Bätmani".

Po Sváťově návratu se kapela konečně rozjíždí naplno. Relativně větší množství koncertů v zimě 93 a na jaře 94 skupině jenom prospívá. Přichází však brzda v podobě dalšího odchodu na vojnu, tentokráte P.P.Cvoka. Kapela ale ještě předtím stačí nahrát ve studiu několik skladeb a společně se skladbami nahranými live na Petynce je vydává jako třetí demo "Totální nasazení 1994". Ještě téhož roku s ním vítězí v "Rockovém šlahounu" Radia 1, což dává podnět firmě N-musiq k nabídce účasti na CD kompilaci "Rock box 1".

Po návratu P.P.Cvoka z vojenské služby odchází v létě roku 1995 z kapely definitivně Honza a sestava se tímto ustaluje na současné obsazení: Sváťa - baskytara, zpěv ; P.P.Cvok - kytara, zpěv a Pípa - bicí . Na podzim 95 nahrává ve studiu Hostivař Totální nasazení deset skladeb, které vydává na jaře příštího roku pod názvem "Stínohry" na CD i MC firma Střílek records.

S debutovým albem začíná skupina stále častěji koncertovat, ale zatím jen po rockových klubech především ve středních a severních Čechách. Na podzim roku 1996 se však Totální nasazení dostává pod agenturu ANK, která skupině zajišťuje vystupování v klubech po celé republice a hlavně častou účast na rockových a punkových festivalech. V létě 97 natáčí kapela opět ve studiu Hostivař dvanácti písňový materiál na druhou desku. Ta vychází na podzim téhož roku u vydavatelství ANK s názvem "Pocta době". Totální nasazení vystupuje v té době průměrně šestkrát do měsíce a návštěvnost koncertů neustále stoupá.

Přesně rok po natočení druhého alba nahrává skupina 18 písní (již tradičně v hostivařském studiu) - materiál na třetí desku. Album "...souhlasíš se vším?" vychází na podzim roku 1998 u firmy Popron music. Následující rok skupina připravuje demosnímek, který vydává nezávislá firma PH records pod názvem "Živáky" na začátku roku 2000. Demo obsahuje devatenáct skladeb nahraných živě v pražském klubu Prosek. Na jaře 2000 vychází rovněž folkrockový sólový projekt zpěváka a baskytaristy Sváti "Slánské pověsti", který předtím natočil se svojí doprovodnou skupinou Deratizéři na podzim 99 ve studiu Hostivař. Ve stejném studiu je i připraven materiál na čtvrtou desku Totálního nasazení - 16 písní. To se děje počátkem léta 2000. Záhy skupina podepisuje smlouvu s vydavatelstvím Globus music a na podzim vychází nové album "Spreyopithecus chaluhensis". Od léta je navíc Totální nasazení zastupováno hudební agenturou ZAPPA´S MARIA a na počet koncertů a nedostatek posluchačů si v žádném případě nemůže stěžovat.

V prosinci roku 2000 oslavila skupina 10 let od svého vzniku. Zvýšenou koncertní činnost vykazují i Sváťovi Deratizéři, ale jejich hraní je kvůli vytíženosti Totálního nasazení přece jen omezené. Přesto Sváťa s Deratizéry na jaře 2001 natáčí v Hostivaři materiál na novou, rockovější desku, která pod názvem "V pasti..." vychází koncem roku. Hojně koncertující Totální nasazení si mezitím na podzim odskočilo do domovského studia Hostivař, aby zde nahrálo zbrusu nové album. Pod názvem "Crabalaganja" vychází tato novinka v květnu roku 2002 opět u vydavatelství Globus music. Nové CD obsahuje kromě osmnácti skladeb rovněž datovou přílohu.

Počínaje létem roku 2002 absolvuje Totální nasazení koncertní turné spojené s propagací zmíněného nového CD "Crabalaganja". Turné končí v lednu 2003, kdy v pražském klubu Delta skupina svůj koncert nahrává, aby ho u vydavatelství Globus music vydala jako svoji druhou live-nahrávku (tentokráte na CD i MC). Nové album vychází pod názvem "Delta Force-živák z Delty" v dubnu 2003. Tento přes hodinu trvající "živák" s 24 písněmi (včetně dvou novinek) je jedním z posledních koncertů ve staré sestavě.

Po dvouměsíční pauze způsobenou přírůstky do rodin se od poloviny dubna po boku stávající trojice objevuje druhý kytarista. V konkurzu vybraný mladý čechobelgičan Michel Coolman se stává novým členem Totálního nasazení, které tak po osmi letech hraje opět ve čtyřčlenném složení. V této nové sestavě ( Sváťa - baskytara, zpěv;P.P.Cvok - kytara, zpěv; Pípa - bicí;Michel - kytara ) vyráží Totální nasazení na nové koncertní turné. Skupina hraje každý víkend dva koncerty v klubech i na festivalech po celé České republice. Jak se však postupně ukazuje, není Michelova druhá kytara takovým přínosem, jak se očekávalo a při nacvičování nových písní Coolman kapelu spíš brzdí. Když se k tomu na konci února 2004 připojí i osobní problémy dostává Michel Coolman na Sváťův popud definitivní vyhazov.

V klasické trojici Sváťa, P.P.Cvok a Pípa skupina opět hojně koncertuje, hraje na většině velkých letních festivalů a připravuje materiál na nové řadové album, jehož natáčení se realizuje v říjnu roku 2004 v hostivařském nahrávacím studiu. Materiál na novou desku zde měsíc po Totálním nasazení nahrávají i Sváťovi Deratizéři.

Pro značnou koncertní vytíženost až do samého konce roku 2004 se začátek roku nového nese v mírné koncertním útlumu. Totální nasazení tak v klidu finišuje s posledními pracemi na novém albu a zhruba po roce opět rozšiřuje své řady. V průběhu ledna roku 2005 do kapely přichází nový druhý kytarista Honza "Šukec" Šulgán. Tato výrazná kytarová posila, slánská hardrocková legenda (ex-Nouzový východ, Crux, S.N.A.D.) mající bezmála dvacetiletou koncertní praxi, se již po několika zkouškách zapojuje do koncertování a jeho kytara se ukazuje jako velký přínos. Celkový sound kapely se i díky jeho vokálům ještě více oživuje. Totální nasazení v sestavě Sváťa - baskytara, zpěv , P.P.Cvok - kytara, zpěv , Šukec - kytara, zpěv a Pípa - bicí vyráží od dubna 2005, kdy vychází na CD u havlíčkobrodského nezávislého vydavatelství Cecek records (přibližně ve stejnou dobu vydává tento label i nové CD Deratizérů "Zbloudilá") nové album "Když mrvy na šichtu táhnou" , na koncertní turné (odehráno 74 koncertů), které na konci roku vyvrcholí velkolepými oslavami k 15.výročí vzniku kapely v pražském Abatonu před téměř tisícovkou diváků.

2008Po zasloužené, bezmála dvouměsíční pauze, začíná Totální nasazení od února 2006 opět koncertovat, když předtím vydává v reedici na CD staré demosnímky z let 1991 - 1994. Jaro je na hraní poměrně bohaté a skupina zároveň s koncertní činností připravila CD reedici alba Živáky z roku 1999, které dosud vyšlo pouze na kazetách. Hlavní událostí první poloviny roku 2006 však bylo vydání alba největších hitů skupiny, jakéhosi "Best of", vybraného především podle fanoušků. To pod názvem "Tak mi to PUČ" spatřilo světlo světa v červnu 2006, kdy Totální nasazení vyrazilo na stejnojmenné turné spojené s propagací alba, jehož čtveřice Sváťa, P.P.Cvok, Šukec a Pípa rozdala mezi fanoušky víc jak tisíc, přičemž se dalších dva tisíce alb během koncertů prodalo. Během úspěšného roku 2006 skupina odehrála rekordních 82 vystoupení, takže začátkem roku 2007 následovala logická odpočinková tříměsíční koncertní pauza. Totální nasazení začalo připravovat nové studiové album a od dubna opět naplno koncertovat, když za rok odehrálo 75 akcí. Ve studiu Hostivař potom nahrála skupina začátkem září 2007 materiál na nové album.

Zmíněné nové CD vyšlo pod názvem "Krokodýl Ghandee" v lednu 2008 u vydavatelství Popron music a kapela k němu natočila dva klipy. Totální nasazení pak na rok 2008 nachystalo obrovskou koncertní šňůru k propagaci nového alba, čítající neuvěřitelných 104 koncertů (kapela hrála defacto každý třetí den v roce, přičemž další dvacítku koncertů z důvodu vytíženosti musí odmítnout), kdy sjezdilo kluby a festivaly (včetně těch největších a nejznámějších) nejen po celé České republice, ale při podzimní části turné absolvovalo desítku nadmíru úspěšných hraní na Slovensku. Materiál na nové album mezitím natočili i Sváťovi Deratizéři, kteří po rapidní obměně kapely a roční pauze začali opět vystupovat, a pod názvem "Slánské pověsti, mordy i neřesti" vydali na podzim své čtvrté CD. Vyvrcholením úspěšného roku byly potom velkolepé oslavy osmnáctin, které proběhly v listopadu 2008 před téměř tisícovkou skvělých fans v pražském klubu Abaton, kdy se celý výroční koncert natáčel pro připravované DVD a live CD "Charóne, ty si nás převez." . V tu dobu kapela oznamuje přes 1500 prodaných nosičů nového alba, přidělává pátou tisícovku výběrového "Tak mi to PUČ" a vše vypadá, že se daří opravdu nadmíru. Jenže začátkem prosince, krátce po oslavách osmnácti let kapelu nečekaně opouští druhý kytarista Šukec a zároveň bubeník Pípa - oba dva nezávisle na sobě a oba ze své vlastní vůle, a stávající situace je rázem jednou z nejhorších v historii. Totální nasazení stojí na hranici rozpadu, ale zbylá dvojice P.P.Cvok a Sváťa oba odchody zvládne, když na post bicích povolá Frankyho ze spřízněných Deratizérů, který již čtyři roky zaskakoval na koncertech coby Pípova alternace, a rozhodne se pokračovat dále ve třech.

2009V nové sestavě Sváťa - baskytara, zpěv ; P.P.Cvok - kytara, zpěv a Franky - bicí začíná Totální nasazení po dvouměsíční pauze od února 2009 opět koncertovat. Přestože chce hrát po loňském maratónu méně, nabídky na hraní se jen hrnou a již začátkem března má plno na celý rok, kdy ho čeká 85 koncertů. Na jaře pak vychází očekávané DVD "Charóne, ty si nás převez." jehož audioverze (materiál pro live CD) je dána volně ke stažení na webové stránky. Kromě toho se připravuje volné pokračování úspěšného "Best of" a skupina se chystá do nahrávacího studia.

Pravěk Totálního nasazení aneb Dehöt, Frankenstein apod.

Pravěk Totálního nasazení sahá někdy do roku 1987, kdy dva pubescentní mladíci, spolužáci ze slánského gymplu, Svatopluk Šváb a Pavel "Pípa" Pospíšil objevují jim do té doby neznámou metalovou hudbu a pod jejím vlivem se rozhodují založit vlastní kapelu. Neboť však ani jeden z nich neovládá hru na žádný hudební nástroj, vyzní jejich snahy spíše recesivně a vše končí víceméně v oblasti teorie (neustálé vymýšlení nových a nových názvů kapely včetně jejího loga - pokud možno co nejšpičatějších metalových tvarů). Pokud pak přeci jen náhodou dojde na pokusy o vlastní hraní, jedná se spíše o velmi rannou alternativu (umělá dětská el.kytarka se silonovými strunami, odpadkové koše místo bicích, valcha, hřeben apod.) Zlom nastává o rok později. Na jaře roku 1988 si Sváťa za peníze ušetřené z prázdninové brigády kupuje ve slánském bazaru za 470,- Kčs basovou kytaru značky Jolana. Původně si chtěl zakoupit zde ve výloze vystavenou kytaru elektrickou, ale ta byla o pár set korun dražší a baskytara se svými čtyřmi strunami mu přišla jako jednodušší nástroj, na který bude snazší se naučit. Tímto se Sváťa navěky odsoudil do role baskytaristy. A protože se Pípa k zakoupení něčeho, co by připomínalo bicí soupravu vůbec neměl, využil Sváťa hozeného lana od právě vzniklé gymnaziální black metalové skupiny Smrtící dech, kteří postrádali právě baskytaristu. Ne že by zájemců bylo málo, ale nikdo nebyl vybaven vlastním nástrojem, potažmo vlastním aparátem. Sváťa totiž zjistil, že lze velmi dobře hrát přes babiččin nově zakoupený gramofon značky Tesla. Ještě než stačila proběhnout první zkouška kapely Smrtící dech s novicem Sváťou, došlo ke změně názvu. Některé spolužačky členů kapely rády posměšně přejmenovávaly soubor na SmrDící dech, což se pochopitelně tehdy hrdým mladým metalistům nelíbilo. V jedné ze slánských hospod tak byl vymyšlen nový název - Asmodeus a když asi měsíc poté bylo zjištěno, že už kapela takového jména existuje, vymýšlí Sváťa změnu - ASMOTHEUS.

Ve složení Viktor "Časko" Čížek - řev, Láďa "Dědek" Schneider - kytara, Sváťa Šváb - baskytara a Míra Schneider - bicí mezitím probíhají první zkoušky, které jsou typické tím, že se hned každá nacvičená píseň zaznamenává na magnetofon. Sváťa se postupně stává nejen hlavním textařem, ale záhy i skladatelem. Názvy skladeb jako Sivooký démon, Jízlivá smrt, Death ad. samy vypovídají, co tehdy skupina ve svých textech "řešila". Úporná snaha o black metal byla však hodně legrační nejen vizážově, ale především instrumentálně, svým spíše neumětelsko-punkovým provedením - dva až tři akordy dokola, často sloka se stejnou melodií jako refrén, kytara značky Iris hrající přes staré rádio, baskytara značky Jolana hrající přes gramofon, místo bicích krabice (po opotřebování či proražení se jednoduše nahrazovaly novými) s jedním, tehdy nově zakoupeným činelem značky Amati a stařičký mikrofon Tesla (ukradený z autobusu Karosa), který byl zapojen přes klenot skupiny, zesilovač Tesla + pár 15 wattových reproduktorů, z nichž některé dokonce i fungovaly.

S tím vším hodlal Asmotheus vtrhnout na českou metalovou scénu. A protože tehdy bubeník Míra byl ještě školou povinný (chodil do osmé třídy), byl za bicími, resp. za krabicemi nahrazen perspektivnějším Pípou. Sváťa s Viktorem začínají dokonce uvažovat o absolvování povinných přehrávek, které v byly za tehdejší komunistické vlády nutné. Záhy je do kapely přibrán i druhý kytarista Martin Janda. O rok starší playboy slánského gymplu do kapely sice vnáší jisté oživení, neboť přináší několik svých dobrých písní, ale zároveň také způsobuje zánik Asmothea. Jeho písně jsou totiž relativně složitější a Sváťovi a Pípovi dělají nemalé problémy. Kapela se tak na jaře 1989 rozpadá na dva soubory - Sváťa s Pípou zakládají skupinu Cresde a marně shání kytaristu. Martin, Láďa a Viktor dávají dohromady kapely Dostojevského běsi a zoufale shánějí baskytaristu a bubeníka.

To už se ale blíží listopad 1989 a s ním pád komunismu a sametová revoluce. V té době se dává dohromady Sváťa, Viktor a Pípa a coby mladí radikálové s trikolórami na hrudích zakládají 20.listopadu v oněch bouřlivých dnech alternativní těleso Frankenstein a nahrávají v obýváku u Sváťových prarodičů legendární demosnímek "Psycho", v němž se objevují politické a především protikomunistické texty. Styl Frankensteina, nazvaný samotnými aktéry stejně jako jejich demo, psycho, nebyl úplně pro každého stravitelný, ale získal kapele značnou popularitu. Soubor postupně přitvrzuje, Sváťa často využívá "zbustrovanou" basu, nicméně v muzice pořád něco chybí - kytara. Viktor tak přivádí kytaristu Láďu. Frankenstein se svojí novou bláznivou image (kožené obleky) začíná hrát řízný psychopunk či psychopunk-metal. Z tvorby Frankensteina se dochovaly dvě nahrávky - Hovada a Odborové svazy. Netrvá dlouho a zanikají obě současně existující skupiny aktérů Frankensteina - Cresde i Dostojevského běsi a do Frankensteina přichází druhý kytarista Martin. Vznikají nové písně - Protidavová, Fernet, Apatie, ale i problémy s kytaristou Láďou, který nejenže nezvládá Martinovy punkové kytarové aranže, ale především má problémy s kytarou, efektem i aparátem.

Frankenstein se postupně přejmenovává na Dehöt, kapela přitvrzuje, styl hudby se mění na punk-metal, Láďa dostává vyhazov a Dehöt ve finálním složení - Viktor - řev, Martin - kytara, Sváťa - baskytara a Pípa - bicí poprvé veřejně vystupuje. Stává se tak 1.září roku 1990 na regionálním rockovém festivalu v obci Pozdeň. Kapela má fantastický ohlas a zprávy o nečekaném úspěchu Dehötu a především o jeho punk-metalovém nářezu se rychle šíří regionem. Pozvánka na další akci na sebe nedává dlouho čekat. Na říjnovém rockovém festivalu ve Studeněvsi však Dehöt totálně propadá. Před plným sálem zde hraje jako první v pořadí a ke smůle ztrémované čtveřice je navíc hodně dobrý aparát i zvuk. Celé vystoupení je pak naprosté fiasko. Několik dní po koncertě oznamuje zpěvák Viktor, že odchází. Zbylá trojice se rozhodne pokračovat dál ovšem pod jiným názvem, který byl dal zapomenout na studeněveskou ostudu. Sváťa navrhuje Wiktorovy ostatky, Martin přichází s jiným nápadem - Totální nasazení. A protože druhý název lépe vystihuje styl hraní a i Pípovi se líbí víc, zůstává u něj. O zpěv se dělí Martin se Sváťou a Totální nasazení tak začíná psát v listopadu roku 1990 svoji historii.

Diskuze o interpretovi

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz