Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák: Pátnáct a dost!

  • Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák: Pátnáct a dost! Fotogalerie (14)
    • 22.11.2009
    • Tisk

    České nebe je prý poslední hrou trojice Zdeněk Svěrák – Jára Cimrman – Ladislav Smoljak.

    Sdílejte článek:

Milovníci Divadla Járy Cimrmana věří, že tomu tak není, ale protagonisté souboru tvrdí, že definitivně ano. Cimrmanologové se kochají Českým nebem.

Supraphon před časem vydal v krabičce všech předchozích čtrnáct her zmíněné scény, nyní přichází s Českým nebem. S hrou plnou (jak už to u Cimrmanů bývá) jinotajů a inteligentního humoru.
O vydávání jejich her si povídáme si s Ladislavem Smoljakem a Zdeňkem Svěrákem.
České nebe vychází vcelku brzy po premiéře, byli jste už nedočkaví?
Smoljak: Ač na tyhle věci nemám dobrou paměť, je pravda, že dříve nám to trvalo déle.
Svěrák: My vždycky počkáme, až si představení sedne, až dostane – podle našeho názoru – definitivní tvar, a pak je zakonzervujeme na nosič. A ta doba u Českého nebe už, podle našeho názoru, přišla.
Pamatujete se na vaši první cimrmanovskou gramofonovou nahrávku?
Svěrák: Jako první jsme vydali pohádku Dlouhý, široký a krátkozraký – nešli jsme tedy chronologicky od první hry. Říkali jsme si, že zrovna o ni by mohl být zájem. A byla to pro nás samozřejmě velká událost. Nakonec jsme vydali všechno. Naše obec příznivců tak zůstává pořád s námi, což nás těší. Přitom mnozí posluchači našich her u nás v divadle nikdy nebyli – onen audiovjem jim stačí k tomu, aby naše divadlo měli rádi! Kolikrát si dokonce ani nechtějí svoji zažitou představu kazit návštěvou divadla či podíváním se na DVD. Je to svérázná obec těch, kteří nás mají rádi ve zvuku.
Nicméně – jistě mnozí přišli do divadla právě na základě poslechu nahrávky, ne?
Svěrák: Asi ano. Naše hry poslouchají hodně děti a ti pak mají touhu vypravit se do divadla a vidět nás na vlastní oči.
Divadelní návštěvnost nahrávky zřejmě neovlivňují …
Smoljak: Neovlivňovaly a neovlivňují, dokonce ani vysílání našich her v televizi ji neovlivňuje.
Svěrák: Přitom jsme zezačátku byli natolik bláhoví, že jsme se toho báli. Když jsme začali vydávat desky, naivně jsme si mysleli, že návštěvnost ovlivní; že si lidé koupí elpíčka a do divadla už nepřijdou. Opak je ale pravdou.
Jak si hlídáte konečnou verzi nahrávky ve studiu?
Smoljak: Stavíme na osvědčené spolupráci, slovo hlídání je příliš silné. Natáčíme vždy dvě představení, většinou odpoledne a večer, a pak se spíš společně dohadujeme nad problémem, který vznikne. Musíme třeba opravit nějaké slovo, které se nenašlo ani v jednom jetí nebo pokud se v obou snímcích vyskytla stejná chyba. Pak inkriminovanou pasáž musíme nějak nahradit. A když se ukáže, že nahrávka časově přetéká, musíme ji krátit. To jsou naše jediné zásahy.
Svěrák: Při krácení většinou saháme do semináře. Jinak se s Láďou radíme, z jakého představení je ta která pasáž lepší a kterou tedy použít.
Více informací: www.zdjc.cz

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz