Hudební marketing a nové technologie – III. díl

  • Hudební marketing a nové technologie – III. díl Fotogalerie (3)
    • 10.02.2007
    • Tisk

    Takzvané sociální sítě jsou jedním z nejnovějších fenoménů internetové technologie. Jejich nejcennější devizou je funkce spojování lidí do skupinek na základě jejich společných koníčků. Pro hudebníky je to zlatý důl, zvlášť když existují servery navržené přímo na ně.

    Sdílejte článek:

Usnadněte si cestu

Jaký je princip fungování sociálních sítí? Předvedeme si to na nejznámějším serveru Myspace. Máte možnost si vytvořit vlastní stránku jako na jakémkoli blogu. Navíc máte možnost si na stránce evidovat své přátele, kteří na myspace svůj profil mají také. Takovýmto nabalováním lidí vzniká síť uživatelů, které pojí internetové přátelství. Pro hudební skupinu to znamená, že máte možnost vytvořit svou stránku a do přátel si naházet své oblíbené a stylově blízké kapely, včetně těch nejslavnějších (protože na myspace už je dnes každý). To velice usnadňuje cestu k vám ze strany potenciálních fanoušků.

Hrajete-li tedy hudbu, která má nejblíže k Biohazard, staňte se přáteli tohoto uskupení. Návštěvník profilu Biohazard má potom možnost dostat se odtud přímo k vám. Tím ale výhody nekončí. Myspace má propracovaný systém přidávání multimediálního obsahu. Vaše kapela může na svém profilu vyvěsit hudební ukázky, videa, fotografie. Vše je možné spustit přímo na stránce, návštěvník nemusí nic stahovat na svůj počítač, ani spouštět v jiném programu. Navíc hudba se spustí ihned po vstupu na stránku.

Myspace je tedy povinnou součástí vašeho „marketingového mixu“. Díky propojení stránek můžete k sebepropagaci využít profily svých slavnějších kolegů, díky multimedialitě oslovíte více lidí svou hudbou. Systém je to tak efektivní, že sto návštěvníků vašeho myspace profilu je pro vás cennější než tisíc návštěv obyčejných webových stránek. Stanete se totiž součástí komunity skupin, které o sobě navzájem ví a existuje daleko větší možnost, že si vás všimne někdo důležitý.

Hudebníkům na míru

Českou obdobou MySpace je server Mattoni Bandzone (toho času v beta verzi), koncipovaný přímo na míru hudebníkům. Kapely zde mají profil, kde mohou sdílet své skladby i videoklipy. Samozřejmostí je možnost provázanosti profilu se spřízněnými spolky i fanoušky.

Dalším povedeným projektem je server last.fm. Jedná se o komunitu milovníků hudby. Pro konzumenty je zde možnost se zaregistrovat a stáhnout si plugin do mp3 přehrávače Winamp, který ukládá a následně na serveru zveřejňuje, co dotyčný poslouchá.
Vznikají tak hitparády a ve výsledku tedy můžete sledovat, co poslouchají lidé po celém světě. Zajímavé je, že tyto žebříčky se dost významně liší od těch oficiálních.

Internetové rádio

Co ale na last.fm bude zajímat nás, hudebníky, je internetové rádio, které na tomto serveru vysílá. Hraje totiž skladby autorů, kteří na server uploadnou svou hudbu. Geniální inovací je princip, na kterém rádio funguje: Pracuje na principu tagů, tedy klíčových slov. A těmito slovy jsou názvy stylů a hlavně názvy hudebních skupin, které hrají podobně. Systém se jmenuje „similar artists radio“, což napovídá mnohé.

Posluchač chce tedy například poslouchat rádio, které hraje hudbu podobnou Biohazard (omlouvám se za protežování této kapely, ale nemůžu si pomoct). Server podle tagů vyhledá skupiny, které znějí podobně a vytvoří rozhlasovou stanici na míru. Pokud tedy na tomto serveru máte zaregistrovanou svou skupinu, hrající styl podobný Biohazard, posluchač v rádiu uslyší i vaši skladbu, včetně názvu kapely a náhledu obalu desky.

Důležitost internetových technologií

Protože na principu tagů funguje mnoho internetových technologií, neměli byste jejich důležitost podceňovat. Můžete je použít na dalším serveru, známém YouTube. Ten můžete také směle zneužít ve svůj prospěch, pokud na něm zveřejníte videoklip vaší skladby nebo nahrávku z koncertu. Tagy, podle kterých se orientuje vyhledávač vidí na těchto stránkách, by měly obsahovat název skladby i skupiny, styl a možná i nějakou tu slavnou „referneční“ grupu (třeba Biohazard).

Sociální sítě (někdy se nazývají také komunitní servery) na internetu tedy není radno podceňovat. Pokud je využijete a dáte si pozor na několik základních pravidel, můžou pro vaši slávu udělat mnoho užitečné práce. O jejich efektivitě může vyprávět několik hudebníků z naší malé republiky, kteří díky nim získali důležité kontakty v zahraničí a podařilo se jim úspěšně zaseknout drápkem na mezinárodní hudební scéně. A o to jde především, ne?

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz