Kam kráčí hudební byznys?

  • Kam kráčí hudební byznys?
    • 06.12.2006
    • Tisk

    Od druhé poloviny 90. let to jde s hudebním průmyslem poněkud z kopce. Důvodů, proč tomu tak je, by se dalo najít více, ale tím hlavním je bezesporu pokles tržeb. Jestliže je možné si hudbu opatřit pokoutně, ale přesto v nejlepší kvalitě, málokdo odolá a koupí si originální nosič.

    Sdílejte článek:

Pirátství se začalo projevovat nejprve jako masové kopírování a vypalování CD, posléze přesedlalo na čistě virtuální systém mp3 souborů a sdílení přes internet. První reakce vydavatelství (alespoň tak, jak jsme mohli vidět v České republice) se dala nazvat jako přilévání oleje do ohně. Gramofirmy zdražily nosiče, aby vyrovnaliy propad zisků. Tím samozřejmě pirátství pouze posílily. Kampaně typu „Kopírování zabíjí hudbu“ také nedokázaly apelovat na tu lepší stránku zákazníků – být poctivý se při ceně nosičů prostě nevyplatilo.
Nosičů se prodávalo čím dál méně (čest výjimkám) a velké firmy stále tápaly. Pirátská komunita mezitím narůstala a ukrajovala zisky. Následné snižování cen nosičů už se trochu míjelo účinkem – když české pobočky v posledních letech zlevnily (po uprošování svých mateřských nadnárodních majitelů), jejich obrat stále klesal, i když se nosičů prodalo o něco více.  Nakonec i těmto molochům došlo, že řešení jim leží celou dobu přímo před očima. Digitální distribuce.
 
Než však došlo k nějakému většímu rozšíření, musel být vyřešen panický strach vydavatelů z možnosti pirátského šíření obsahu, který nabídnou ke stažení. Průlom nastal v USA se systémem firmy Apple, která zprovoznila server iTunes, ze kterého je možné stahovat skladby do přehrávačů iPod. Microsoft představil DRM (Digital Rights Management). Tím bylo paranoie gramofirem učiněno zadost a digitální byznys se pomalu začal rozjíždět.
Nesmíme zapomínat na sektor mobilních telefonů. Tam šel vývoj dopředu rychleji a i v našich zemích si mohli uživatelé těch lepších telefonů stahovat úryvky skladeb jako vyzváněcí tóny dříve než kupovat písničky do počítačů (mimochodem, nejpopulárnější melodií v mobilu se loni stal Tabáček od Chinaski – zaznamenal více než 135 tisíc stažení).
Dnes se digitální prodeje podílejí 6 % na tržbách gramofonových firem (v Česku jsou to zatím pouhá 2 %). Ovšem dynamika růstu digitálních prodejů je příznivá, na rozdíl od celkových tržeb gramofirem, které klesají a klesají. Celosvětově se počítá, že do pěti let by MP3 skladby měly tvořit čtvrtinu obratu. A možná jednoho dne vrátí vydávání hudby mezi dobré podnikání.
Přestože do České republiky stahování skladeb přes internet dorazilo před necelým měsícem, jeho významný rozjezd se očekává okolo roku 2010. Češi jsou však docela flexibilní, pokud jde o nové technologie – mobilní telefony jsou toho důkazem – takže je možné, že se digitální prodeje prosadí dříve.
  

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz