Nejkrásnější filmové melodie

  • Nejkrásnější filmové melodie Fotogalerie (5)
    • 21.08.2007
    • Tisk

    Někdy dokáže hudba s filmem udělat zázraky: z laciného braku udělá emocionální injekci a příběh posune o úroveň výš. Někdy zase absence kvalitní hudby dokáže film úplně zabít. My se zaměříme na ten první případ a zavzpomínáme na některé melodie, které nám filmové zážitky náležitě okořenily.

    Sdílejte článek:

Statečné srdce
Typický film Mela Gibsona. Mistr si střihl hlavní roli akčního hrdiny a romantického milovníka. Statečné srdce nejen že oplývá poměrně přesnými historickými reáliemi co se týče kostýmů a prostředí, ale hlavě výbornou muzikou od Jamese Hornera. Romantické a smutné momenty jsou podbarvovány jednoduchoučkou, ale tááák smutnou melodií, že jedno oko nezůstane suché (Princess Pleads for Wallace's Life). Bojové scény jsou zase podpořeny obligátním duněním bubnů. Patetické, ale nesmírně efektní!

Poslední mohykán
Klasický román J. F. Coopera bravurně převedený na stříbrné plátno. Hudba od Trevora Jonese a Randy Edelmana nese majestátní hlavní motiv, který ve vypjatých okamžicích příběhu duní pomocí celé baterie dechových nástrojů za doprovodu tympánů. Pokud si po shlédnutí Posledního mohykána řeknete, že ten film chcete vidět ještě jednou, hudba v tom bude hrát hlavní roli ať už si to uvědomujete nebo ne.

Indiana Jones
Pan Spielberg má čich na všechno, co se okolo tvorby filmů točí. Proto při natáčení této dobrodružné klasiky oslovil Johna Williamse a hudební motiv, který si pískáte ještě minimálně týden po návštěvě kina, byl na světě. Schválně tuto melodii někomu přehrajte a vsaďte se, že si hned vybaví Harrisona Forda, jak utíká před nácky někde po poušti.

Hvězdné války
Další pohádka pro dospělé, tentokrát z Lucasovi dílny a další skvělá melodie z pera pana Williamse(ten je mimochodem podepsán také pod dalšími Spielbergovými filmy jako ET, Čelisti nebo Blízká setkání třetího druhu). O známém Imperial March platí do písmene totéž, co bylo řečeno o Indiana Jonesovi. Ta melodie zůstane ve vaší hlavě tak pevně spjatá s filmem, že se vám vybaví pokaždé, když se řekne „Yoda“. V té melodii prostě přebývá temná strana Síly…

Pán Prstenů
K rozmáchlému eposu se hodí rozmáchlá epická hudba. Režisér Peter Jackson měl zatraceně šťastnou ruku, když oslovil kanaďana Howarda Shorea(složil také hudbu k Mlčení jehňátek nebo Mouše). Na Pánovi prstenů se nešetřilo, kostýmy byly dokonalé a lokace na Novém Zélandu byly snad pro natáčení přímo stvořené, ale bez temných sborů a dunivých hlubokých tónů by asi výsledek vypadal úplně jinak.

Četa
Neuvěřitelně povedený válečný film, který se na americké elitní vojenské akademii West Point pouští jako odstrašující příklad, jak vypadá protiválečná hipízácká propaganda. Režisér Oliver Stone si zde pomohl malým podvůdkem: ten hlavní hudební motiv, který podbarvuje klíčovou scénu filmu znázorněnou také na filmovém plakátu, si nenechal napsat na zakázku. On prostě použil již existující melodii od Samuela Barbera, Adagio for Strings. Kdyby to neudělal, byl by blázen, protože to funguje. Tak smutné smyčce rozpláčou i vietnamského veterána.

Terminátor II
Naprosto zásadní akční sci-fi. Kromě božského Arnolda obsahuje také hudbu od Brada Fidelakterá, jak si račte všimnout, je zahraná na syntetizátor. Temný a přitom chladně znějící motiv tak přesně vystihuje atmosféru filmu, že je namístě otázka co bylo dřív: film nebo hudba k němu? James Cameron prostě věděl, co dělá.

Šifra mistra Leonarda
Přestože se tento film nedočkal zrovna příznivé kritiky, muzika je tam skvělá. V soundtracku od Hanse Zimmera se stkví krásné Kyrie for the Magdalene, zdařile napodobující duchovní hudbu středověku. A co teprve Chevaliers de Sanglreal, hlavní motiv filmu, který se rozvine v plné síle v samotném závěru filmu? Ano, je to kýč. Ale krásný!

Ps:
Kolega Jirka ještě zapomněl na jednoho režiséra, který si umí zatraceně dobře vybrat.

Nemyslím tím nikoho jiného než M. Night Shyamalana. Ten téměř výhradně spolupracuje s dalším mega hudebním skladatelem Jamesem Howardem. Shyamalanovi filmy jako neuvěřitelně napínavá Vesnice, nebo ještě více infarktový Šestý smysl, přímo dokonale kolaborují s Howardovo hutnou, krev zmrazující hudbou. Na druhou stranu v pohádce Dívka ve vodě, Howard vytvořil nesmírně krásnou, tesknou melodii, místy gradující do pasáží, jenž snad všem vyvolávají mráz, běhající po celém těle. Shyamalan si díky dlouholeté spolupráci s Howardem opravdu stoprocentně rozumí a jejich společná díla jsou také podle zásluh hodnocena a vyzdvihována.

James Howard má, kromě Shyamalanových filmů, na svém notové papíře ještě mnoho dalších krásek jako například Zemřít mladý, Uprchlík, Vodní svět (tam je dobrá snad jen ta hudba), Ďáblův advokát (!) nebo novou adaptaci velké klasiky King Konga.
Martin Erhart

Podělte se s vašimi hudebně-filmovými zážitky a napište do komentářů, jaká muzika k filmu vás dostala nejvíce….

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2017 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz