Jsi to, co posloucháš, aneb kolik stylů posloucháš, tolikrát jsi člověkem

  • Jsi to, co posloucháš, aneb kolik stylů posloucháš, tolikrát jsi člověkem Fotogalerie (37)
    • 01.08.2007
    • Tisk

    Američtí psychologové uskutečnili výzkum na studentech Texaské univerzity, aby zjistili, jak se na lidech odráží hudba, kterou poslouchají. Nebo lépe řečeno, jak hudba, kterou poslouchají, odráží jejich vlastnosti.

    Sdílejte článek:

Výše zmíněný průzkum popisuje v posledním čísle časopisu Psychologie Dnes odborník Pavel Mužík. Protože se jedná o velmi zajímavé téma, přineseme vám několik zjištění, které z výzkumu vyplývají.

Vědci rozdělili veškerou hudbu na čtyři škatulky, do nichž nacpali všechno, co vzniklo nebo vzniká. Těmto kategoriím dali následující názvy: Reflexivní a komplexní hudba, Intenzivní a buřičská hudba, Optimistická a konvenční hudba a Energická a rytmická hudba. Popíšeme si tyto kategorie trochu podrobněji spolu s výsledky výzkumu, tedy s vlastnostmi lidí, kteří do jednotlivých šuplíků spadají. Ještě dodáme, že výzkum proběhl v roce 2003.

Reflexivní a komplexní hudba
Pod složitě znějícím názvem se skrývá složitě znějící hudba. Jedná se o jazz a blues, folk a také o vážnou hudbu. Setkává se tady Miles Davis i Mozart. Podle výzkumu z Texaské univerzity takovou hudbu poslouchají lidé, kteří se považují za inteligentní a tolerantní osobnosti. V testech osobnosti u posluchačů hudby této kategorie vyšlo, že se jedná o lidi verbálně dovedné, politicky svobodomyslné a inteligentní (tedy takové, jakými se sami vidí), ale také bez zájmu o tělesnou zdatnost a sociální dominanci. Lidskými slovy se tedy jedná o intelektuály.

Intenzivní a buřičská hudba
V této škatulce se vědcům podařilo namíchat „heavy metal a alternativní hudbu“. Co se týče interpretů, jsou zde vyjmenováni následující skupiny a individua: Nirvana, Marylin Manson, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Rolling Stones, ale také (a teď pozor) REM a Alanis Morrisette. Posluchači v této kategorii mají hodně koníčků, jsou fyzicky aktivní a vnímají sami sebe jako inteligentní. Přesto, že intenzivní buřičská hudba se ráda zabývá negativními emocemi, sami posluchači prý nejsou nepřívětiví:-).

Optimistická a konvenční hudba
Posluchač této hudby je prý veselý, společenský, rád pomáhá ostatním, je tělesně zdatný a konvenční. Vidí sám sebe jako fyzicky atraktivní osobu. A o jaké hudbě mluvíme? Žánrově se jedná o pop, country, soundtracky a náboženskou hudbu. Konkrétně Johnny Cash, Madonna, Britney Spearsa Backstreet Boys…

Energická a rytmická hudba
Tady se potkávají James Brown, Aretha Franklin, Public Enemy, Snoop Dogg, Bjork a Massive Attack a pohybujeme se ve žánrech hip-hop, rap, funk, soul, elektronická a taneční hudba. Jedinci, které výše zmíněná muzika baví, mají být výřeční, energičtí, smířliví, liberální a vnímají sami sebe jako atraktivní. Netouží po sociální dominanci a jsou fyzicky aktivní.

Je to tak doopravdy?
Vsadím se, že každého čtenáře serveruDanMusic napadne několik otázek: Co mají společného Alanis Morrisette a Nirvana nebo James Brown a Massive Attack? Má něco společného fanoušek Johnnyho Cashe s milovníkem Britney Spears? A co třeba punkáči – jaktože se o nich nikdo nezmiňuje? A hlavně: Jakým monstrem musí být někdo, kdo má rád metal i vážnou hudbu a navíc miluje Pink a r'n'b?

Jakmile totiž začnete lidi škatulkovat podle nějaké vnější charakteristiky, vznikne vám z toho guláš. Co takhle hodnotit lidi podle toho, jak se oblékají? Také by z toho nic kloudného nevzešlo. A co třeba podle barvy pleti? To už, uznejme, kromě malé výpovědní hodnoty zavání také rasismem.

Ale třeba jste se ve výzkumu našli, nebo jste tam poznali někoho z vašich přátel. Pokud je tomu tak, svěřte se nám do diskuze pod článkem!

P. S.: Tento článek je pouze zábavně-informativní a ani se nesnaží to skrýt. Pokud vás téma zaujalo a chcete se o něm dozvědět poněkud serióznějšího, vyhledejte již zmíněný článek (Pavel Mužík: Co o nás prozrazuje hudba, Psychologie DNES, červenec – srpen 2007, str. 48.).

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz