Kupují Češi hudbu na internetu?

  • Kupují Češi hudbu na internetu? Fotogalerie (3)
    • 24.05.2007
    • Tisk

    Na konci loňského roku byly v České republice otevřeny první elektronické prodejny, kde jsme si mohli legálně nakoupit digitální hudbu. V součastnosti zde máme tři velké servery s poměrně slušnou nabídkou muziky. Otázka zní: kupuje si u nás digitální hudbu vůbec někdo? A jak se to projevuje ve statistikách ilegálních downloadů?

    Sdílejte článek:

Digitální prodej hudby spojuje několik problémů. Prodejci se bojí, že jednou prodaná skladba se následně stane volným statkem pro celou internetovou komunitu. Internetová komunita zase považuje za zbytečný luxus platit za něco, co lze sehnat zdarma. Přesto se odborníci shodují na tvrzení, že zvýšená dostupnost legální digitální hudby alespoň mírně sníží pirátské stahování.

U nás se však podobný efekt zatím neprojevil. Piráti vedou na celé čáře. Jsme na tom o kousíček hůř než naši západní sousedé (možná proto, že heslo „kdo nekrade, okrádá rodinu“ tam není tak rozšířené). Ale abychom na sebe nebyli tak zlí, dodejme že hudba se krade všude, kde jsou napojeni na informační superdálnici.

Jak se tedy výše uvedená fakta projevují na prodejnosti hudby na našich serverech? Hospodářské noviny oslovily tyto tři (neboli všechny) prodejce: I-legálně, Allmusica T-Music Play!. Vyjádření zástupců těchto serverů jsou místy poněkud mlhavá, ale obrázek si z nich vytvořit lze.

I-legálněprodá za měsíc přibližně 30 000 skladeb. Výhodou této virtuální prodejny je fakt, že prodává jak novinky, tak archivní záležitosti. Na teenagery je zaměřen hlavně portál T-Music, který však prodává i hudbu na mobil a služba Play!, sloužící ke stahování písniček do počítače je jeho součástí. T-Music prodává „řádově desítky tisíc skladeb“ měsíčně.

Poněkud pozadu zůstává třetí prodejce, portál Allmusicprovozovaný společností Vltava. Ten za týden prodá několik desítek skladeb a alb. Tento server možná poněkud doplatil na to, že zezačátku nabízel hlavně alternativní produkci vydavatelství Indiesa nenaplnil tím očekávání mainstreamového publika. Přitom v současnosti už se nabídka Allmusic rozšiřuje i do středního proudu. Uvidíme, jestli se podaří dohnat úspěšnější konkurenty.

Jak vidíme, žádný velký byznys se na digitálním hudebním trhu nekoná. Možná je to jen otázka času, kdy si zákazníci zvyknou na tuto novinku. Ale možná také ne: respekt k autorským právům v této oblasti není českým národním sportem. Ať už je ale budoucnost jakákoli, DanMusico ní přinese zprávu, jen co se objeví další zajímavé informace.

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2017 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz