Reklama a hudba – bratři v boji

  • Reklama a hudba – bratři v boji Fotogalerie (6)
    • 02.04.2007
    • Tisk

    Skupina Naturalbyla zahrabaná na smetišti hudebních dějin. Jenže pak jejich starou skladbu Já na to mám použila v televizní reklamě firma Škoda Auto a píseň se stala hitem, který dnes zná každý teenager. Ještě zajímavější příběh na mezinárodní scéně potkal do té doby nepříliš známé hudebníky Babylon Zoo a Mr. Oizo – jejich skladby (Spaceman, respektive Flat Beat) si vybral do svých spotů oděvní gigant Levi's. Zbytek je historie.

    Sdílejte článek:

Reklamní spot bez hudby si dokáže málokdo představit. Je to proto, že takových spotů opravdu mnoho není. Hudba je nejefektivnějším katalyzátorem emocí. A emoce jsou munice, kterou reklama zasahuje potenciální zákazníky. Pro reklamní agentury existují v zásadě dvě cesty, jak se ke vhodné hudbě dostat: nechají si ji udělat „ma míru“, nebo si koupí již hotovou skladbu.
První cesta je levnější. Hudební doprovod na zakázku stojí řádově několik desítek tisíc korun. U nás je psaní hudby pro reklamu zdrojem obživy například pro Jana Muchowa nebo Tomáše Čechtického. Druhý jmenovaný svého času vzbudil rozruch glosou, že reklamu nesnáší a že vymývá lidem mozky (ale tak už to u lidí pracujících ve světě, kde krev má barvu tyrkysu, chodí). Melodie do reklam u nás skládá také Ondřej Soukup.
Druhá, pro nás zajímavější cesta, jak opatřit reklamu nějakou melodií, je o dost dražší. Časopis Marketing&Media uvádí, že cena licence na zahraniční skladbu nejde pod 100 tisíc korun, jedná-li se o neznámou skupinu. Pokud jde o kapelu zavedenou, která má na kontě nějaký ten hit, cena letí vzhůru a u těch největších hvězd se pohybuje v řádech miliónů. Madonnasi za účinkování v reklamě na telefon Motorola řekla o osm milónů dolarů. Některé hudebníky ale nezlomí nic – to je případ například Alanis Morissette (ovšem zde obzvlášť platí „nikdy neříkej nikdy“, desky se mohou přestat prodávat a najednou je každý kšeftík dobrý).
Ale obecně platí, že hudebníci se rádi nechají koupit, protože se tak se spotem svezou a mají tak zaručený dobrý kanál sloužící jejich propagaci. Už v roce 1969 skupina The Doors uvolnila svou skladbu Light My Fire pro reklamu na automobil Ford. Mobyrozprodal prakticky všechny skladby z alba Playna různé reklamy – a tento model se prokázal být velkým obchodním úspěchem.
Až tedy budete znuděně koukat na nekonečný tok reklamy, můžete si zkrátit dlouhou chvíli sledováním, jestli ta hudba, která právě hraje pod reklamou na prací prášek vznikla na zakázku, nebo ve studiu nějaké hudební skupiny. A až stejnou píseň uslyšíte za měsíc v rádiu, budete vědět, co jí tam pomohlo.
Jaké skladby jste také mohli u nás slyšet v televizních reklamách:

Elán- Neviem byť sám (Eurotel)
James Blunt – Wisemen (T-Mobile)
Primal Sream– Loaded (Česká spořitelna)
Morcheeba– Rome Wasn't Built in One Day (Komerční banka)
Support Lesbiens– In Da Yard (GE Money Bank)
Robbie Williams-Tripping (T-Mobile)

Zajímavý odkaz: adtunes.com

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2017 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz