Incognito vydávají nové album

  • Incognito vydávají nové album Fotogalerie (17)
    • 19.03.2007
    • Tisk

    Především milovníci soulu musejí znát acid-jazzovou kapelu Inkognito, jejíž název už působí spíše jako značka. Incognito garantují sofistikovaný, povznášející britský soul-jazz a proslavili se především charakteristickým špičkovým zpěvem, živelným aranžmá pro rytmickou sekci, žesti a smyčci a hlubokými texty. Vůdčí osobností kapely je kytaristy a skladatele Jean-Paul Maunick, známý pod přezdívkou Bluey. Nové album, které u Warner Music vychází již v dubnu, bude bezpochyby velkou hudební událostí. Navíc Incognito přijedou album představit fanouškům živě, když 7. května vystoupí v pražském Lucerna Music Baru.

    Sdílejte článek:

Incognito chtěli změnu

Během sedmadvacetileté kariéry vytvořili londýnští Incognito takové pecky, jako např. Deep Waters, Still a Friend of Mine, Everyday nebo coververzi Ronnie Lawsovy klasiky Always There. Fanoušci mohou všechny tyto čtyři skladby najít na nejnovějším albu Bees + Things + Flowers a jejich zvuk se od důvěrně známých původních aranžmá výrazně liší. To byl jeden z hlavních záměrů kapely, jak by mělo vypadat jejich nové album: „Už bylo na čase, abych přestal dělat věci tak, jak jsem je dělal doteď,“ potvrzuje Bluey. „Začínalo to zavánět rutinou. Řekl jsem si, že to chce změnu.“ Výsledkem této avizované změny je album Bees + Things + Flowers. Novinka je z velké části akustická, a převážně se jedná o album nahrané v rozvážném tempu. Zároveň jde o první album Incognito, které je spojeno s jazzovým gigantem Blue Note Records přes label Narada Jazz.

Odkud název?

Název nového alba je hned na první pohled neobvyklý. Vychází z impresionis­tického textu klasiky z roku 1976 Everybody Loves the Sunshine od acid jazzové legendy Roye Averse, jež album také uvádí. „Hledal jsem něco jako ‘nový začátek’ nebo ‘koloběh života’, ale nechtěl jsem, aby to bylo hned na první pohled zřejmé. Pak mě zasáhla Royova slova – včely a květiny – to je přece koloběh života jak vyšitý! Touto nahrávkou podáváme poselství. Tím, že jsme přepracovali několik vlastních skladeb, některé skladby jsme si vypůjčili a přidali několik úplně nových, ukazujeme, že hudba není jednodimenzio­nální,“ doplňuje Bluey k názvu alba.

Letní album s letním názvem

Album Bees + Things + Flowers bylo vytvořeno a nahráno během léta 2006 a letní pohodová atmosféra se na něm také podepsala. Bluey složil první dvě nové skladby You Are Golden a Raise s akustickou kytarou při odpočinku u bazénu v oáze klidu na Bali. První skladba zůstala zachována skoro v původní podobě, zatímco z druhé se nakonec stala turbulentní vypalovačka.

Deska za šest dní!?

Album Bees + Things + Flowers bylo nahráno během pouhých šesti po sobě jdoucích dnů. Pro žesťová aranžmá dal Bluey přednost naleštěnému žáru euphonia a křídlovky před obvykle průbojnější sestavou saxofon-trumpeta-trombon. Smyčce byly přidány do několika skladeb během jednoho odpoledne. Kapela zde ukázala svou novou tvář. „*Jedním z důvodů bylo,“* říká Bluey s úsměvem, „že moji hudebníci jsou takoví fandové do fotbalu, že radši všechno zahráli perfektně hned napoprvé, aby se zase mohli vrátit k televizi na další zápas mistrovství světa! Bylo léto a slunce pálilo. Londýn obvykle takový není. Atmosféra byla přímo slavnostní – hojivá, lahodná, naplňující energií. Na nějaký čas jsme úplně zapomněli na všechny starosti světa.“

Hlavní zlom však nastal poté, co Bluey spolu s klávesákem Mattem Cooperem společně zasedli a složili píseň Crave. Práce jim trvala ani ne 20 minut: „*Potřebovali jsme piano, ale zrovna nebylo žádné k dispozici, tak jsme použili elektrické piano Fender Rhodes. Hned potom jsem zavrhl myšlenku, že by deska měla být plně akustická. Vroucnost toho zvuku se nakonec stala rámcem pro celé CD. Také jsem zvažoval použití akustické baskytary se zesilovačem. Ale pak jsem si pustil ‘Live at Carnegie Hall’ od Billa Witherse a to mě přivedlo k dalšímu rychlému závěru – v tomto kontextu bych mohl použít elektrickou basu. Pěkné.“*

Výběr pro ceoververze

Jakmile byly nové písně hotové, Bluey vybral čtyři klíčové skladby pro coververze: Summer in the City od Johna Sebastiana, Tin Man skupiny America, That’s Way of the World od Earth Wind & Fire a již uvedenou Everybody Loves the Sunshine Roye Ayerse.
„*Všechna tahle muzika 70. let pro mě znamenala inspirační růst,“* říká Bluey, „bylo to období neposkvrněnosti, kdy jsme se my dospělí mohli stát dětmi, riskovat a experimentovat. ’That’s the Way of the World’ byla napsána jako varování pro děti zítřka,“ pokračuje Bluey ve svém filosofování. „Pokud si pozorně poslechnete její text, určitě nedopustíte, aby vaše děti celý den seděly u počítače. Vše, co jim vkládáme do mozku, tvoří a formuje budoucnost. Písně jako tato byly pro mě jako boží poselství. Maurice White a Charles Stepney byli novodobí následovníci – proroci s dary slova a hudby. Do jisté míry se dá říct, že tyto písně nevzbudily příliš velkou pozornost. Ale nic z toho nepřijde vniveč, pokud tuto myšlenku oživíme a budeme ji dále šířit. Jak říká píseň Americy: ‘Oz nikdy nedal Tin Manovi něco, co by už předtím neměl.’“

Cesta až ke kořenům hitů

Další zajímavostí jsou nové přístupy k již nahraným písním. „Chtěl jsem přivést posluchače ke kořenům některých hitů jako ‘Still a Friend of Mine’. Tuto píseň jsem napsal bez jakékoli instrumentace, pouze text a conga beaty. Smyčce jsem přidal jen proto, abych doplnil to, co tomu chybělo – melancholickou atmosféru uvnitř mé bytosti v době, kdy jsem píseň skládal. Zde se dostanete nejblíže tomu, co jsem měl ve své mysli.“ Bluey sehnal pro své nové album více zpěváků než kdykoli předtím – patří mezi ně taková jména jako Maysa, Carleen Anderson, Imaani, Joy Rose, Tony Momrelle nebo Tyrone Henry. „Neměl jsem v úmyslu jich tolik využít,“ tvrdí Bluey. „Prostě to tak přišlo, jak jsem přemýšlel, kdo by se pro jednotlivé skladby hodil nejlépe. Například Jocelyn Brown byla posledním elementem nahraným na tomto albu v ‘Always There’. Nemohla uvěřit, že chci, aby zpívala svým falzetem – je to nádherný hlas, který však ona využije jen velmi zřídka, protože každý si myslí, že když má ve studiu Jocelyn Brown, musí mít její řev! Tentokrát jsem chtěl, aby lidé opravdu poslouchali slova. To samé jsem udělal s písní ‘Everyday’. Proč vždycky mixujeme pomalé věci do rychlého tempa? Děláme remixy, abychom přiměli lidi k tanci. Já teď říkám: přinuťme tanečníky poslouchat texty, a tak jim zprostředkujeme naprosto odlišný zážitek.“

Hudba psaná srdcem

Hudba kapely Incognito působí na lidi ze všech koutů světa, ať už je to Japonsko, Indonésie, Jižní Amerika a Evropa. Bluey k tomu dodává: „Složil jsem tuhle věc s čistým srdcem tak daleko odsud, a přesto dokázala zasáhnout někoho zde. Tehdy jsem si uvědomil, že sice nemůžeme dát lidi do pořádku, ale můžeme je přimět uvědomit si, co je uvnitř. Věřím, že jsme na této planetě proto, abychom používali jazyk a hudbu k vytváření nálad a emocí. Zčásti to znamená věci obnažovat. Právě to bylo krásné na tvorbě Bees + Things + Flowers. Ukazuje to, jak hudbu vnímáme ve skutečnosti.“ „Někteří lidé z labelu se vyjádřili, že se jim nová nahrávka tak líbí, že už teď chtějí její pokračování,“ uzavírá Bluey. „Mohl bych to udělat, ale já se těším na tvorbu jiných věcí, třeba jako plně orchestrální big beatové album. Vzrušuje mě dělat nové a bláznivé věci. Bees + Things + Flowers představuje náš první velký krok do nových oslňujících sfér.“

Vstupenky na pražský koncert zakoupíte v prodejně Lucerna Music Baru a v sítích Ticketpro, Ticketportal, Ticketstream za 350 Kč plus rapoplatky distributo, na místě v den koncertu za 450 Kč.

Začátek je ve 20 hodin.

Více informací na:

www.incognito.org.uk

www.musicbar.cz

www.dsmacku.com

 

 

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz