Bude Česko vyvážet hudbu?

  • Bude Česko vyvážet hudbu? Fotogalerie (12)
    • 17.03.2007
    • Tisk

    „Ministr kultury včera spolu s ministrem průmyslu a obchodu představil plán na podporu českého hudebního exportu. Bude vytvořena agentura, která bude propagovat současnou domácí hudbu v zahraničí a pomocí dotací z Evropských fondů bude přispívat hudebníkům, kteří mají šanci stát se vývozním artiklem. Kapely budou například touto kanceláří propagovány s cílem dostat se na zahraniční koncerty a festivaly a budou dostávat příspěvky na cestovné.“

    Sdílejte článek:

Ne, neuniklo vám nic důležitého, ani se nestala chyba na vašem příjimači. Ale je možné, že na takovouto zprávičku přeci jen jednou v novinách narazíte. Takhle to totiž funguje po celé Evropě. Hudba je zbožím (nebo chcete-li službou) a je předmětem obchodu. Je to odvětví zábavního průmyslu, které živí nezanedbatelný počet lidí, ať už samotných umělců, nebo obchodníků, pracovníků ve studiích, majitelů klubů.

To, že extistuje exportní agentura, která podporuje vývoz průmyslových výrobků, nikoho nepřekvapí ani u nás. Brity, Němce, Francouze, Švédy, Finy, Nory, Belgičany, ale také Maďary však nepřekvapí ani oficiální podpora exportu hudby – oni ji totiž už mají. A není divu: když se podíváme na čísla, která tyto národní agentury shraňují, vidíme zajímavé částky.

V Británii vytváří hudební průmysl produkt v objemu pěti miliard liber ročně a zaměstnává okolo 130 000 lidí. Ostatní země mu sice nesahají ani po kolena, ale přeci jen, takové Finsko (HIM, Waltari či Apocalyptica) vyávží okolo 20 miliónů EUR ročně a Švédsko (In Flames, The Hives, Cardigans, ale také Crazy Frog) v roce 2005 vyvezlo muziku v objemu 3,1 miliard švédských korun. Ale nic není samo sebou a jak se říká, štěstíčku se musí jít trochu naproti.

Nápad vytvořit u nás něco jako Music Export CZ je poměrně nový, respektive je asi rok starý. Lidé kolem pražského klubu Palác Akropolisse pokoušeli něco takového rozjet a snažili se spojit s tehdejším ministrem kulury Jandákem. Získali dokonce souhlas všech velkých nadnárodních hudebních vydavatelství, která u nás působí. Ale nakonec z toho nějak sešlo.

Takže do té doby, než vstanou noví bojovníci, kteří dokážou přesvědčit naše vládní úředníky o tom, že muzika je také exportní artikl, i když se v ní nedá jezdit, bude malým zázrakem jakýkoli úspěch české hudby v zahraničí. Ale třeba se to jednou povede – když se to povedlo šílenému žabákovi, je možné všechno.

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz