And the winner is...

  • And the winner is... Fotogalerie (8)
    • 09.03.2007
    • Tisk

    Co mají společné skupiny Divokej Bill a Robson? A co takhle Ayerdalla Škwor? A do třetice: Temperamentoa 100°C? Všechny tyto dvojice jsou vítězové těchto soutěží: Jim Beam Music, Rock made in Gambrinus a Coca-Cola PopStar. Soutěže hudebních kapel nejsou žádnou novinkou. Jsou staré stejně jako popmusic. My se mrkneme na tři zmíněné, které u nás probíhaly nebo probíhají v posledních několika letech. Je totiž docela zajímavé podívat se na jejich průběh a úspěchy či neúspěchy vítězů.

    Sdílejte článek:

Rock made in Gambrinus

Tato soutěž začala už v roce 1998 a poslední ročník se konal v roce 2002. Profilovala se jako akce, která hledá rockové kapely. Přihlášené kapely posílaly své demonahrávky, ze kterých porota, vybraná ze známých hudebníků, zástupců vydavatelství a novinářů, vybrala nadějné kousky. Tito postupující se střetli v oblastních kolech – hráli na koncertech pořádaných v lokálních rockových klubech, kde mohli sdílet podium s nějakou známou skupinou.

Vítězové těchto oblastních kol se porvali ve třech semifinálových kolech, a pak dostali možnost se zviditelnit na festivalu Noc plná hvězd. Z následného internetového hlasování vzešli tři finalisté, kteří si zahráli na Rock for People, tedy na dalším fesťáku sponzorovaném značkou Gambrinus. Pak následovalo finále, ze kterého vzešel vítěz.

Vítěz dostal (kromě PR podpory, jejíhož pravého smyslu se dotkneme na závěr článku) možnost natočit album u hudebního vydavatelství (které to naopak s PR nepřehánělo) a kvalitní hudební nástroje k tomu.

Kdo tedy vyhrál?
1998 – Ferat
1999 – Ayerdall
2001 – Škwor
2002 – Satisfucktion

Z výsledků vidíme, že do širšího povědomí národa se dostala pouze zábavová vulgární kopírka Rammsteinů. Po vítězích prvních dvou ročníků se víceméně slehla zem, Satisfucktions deskou moc neprorazili, nicméně právě teď vydávají druhou desku, takže si s hodnocením počkáme.

Jim Beam Music (do roku 2001 Jim Beam Rock)

Soutěž podporovaná známým lihovarem je organizována i za hranicemi, u nás začala také v roce 1998 – tedy stejně jako její pivní sestřička, která byla Jimem Beamem pravděpodobně inspirována. Od roku 2001 se žánrový rozptyl rozšířil ze škatulky „rock“ do škatulky „music“. Průběh soutěže byl také obdobný jako u Gambáče: odborná porota vybírala z došlých nahrávek, osm šťastlivců se podívalo na festivaly a dva finalisté jeli šňůru po českých klubech jako doprovod známé kapely.

Vítěz nedostal smlouvu ani kytary, dokonce ani cisternu whisky. Vítěz dostal 100 000 Kč, které mohl investovat dle libosti (třeba do whisky).

A kdo vyhrál?
1998 – November 2nd
1999 – Divokej Bill
2000 – Robson
2001 – Bumble-Bee
2002 – Khoiba
2003 – Bludy (na druhém místě Cocotte Minute)
2004 – The Switch

Tady už známějších jmen zahlédneme víc, do očí bije nyní už stálice Divokej Bill. Ale ani Khoibanebo November 2ndnejsou zcela neznámí. O The Switch je čas od času také možné něco zaslechnout. Z pohledu současníka je kuriózní hlavně výsledek z roku 2003, kdy vyhrála kapela Bludy, která vyřadila dnes všem známé kokůtky.

Coca-Cola PopStar

Po soutěžích, které pojí rokenrol, obsah alkoholu a fakt, že už se nepořádají, následuje nealkoholická popová limonáda, která běží i letos. Přihlášené kapely zašlou demo, z nich vybere porota (jak jinak) devět semifinalistů. Tři z nich si budou muset projít peklem neveřejné produkce, kdy budou brnkat do ouška porotě.

Odborné hlavy pak vyberou tři finalisty, které uznají za hodné koncertování před obyčejnými smrtelníky. Proběhnou tři koncerty po republice a na čtvrtém, pražském bude vybrán vítěz. Protože tato soutěž je stále živá, má také fungující webovou stránku, kde najdou informace případní zájemci.

Ale pozor, povinnosti vítěze podle pravidel jsou tyto (cituji):

● „natočení a vydání alba (album vyjde u Sony Music v roce 2006)“
● „natočení jedné písně pro jednoho z vyhlašovatelů soutěže Coca-Cola PopStar – společnost Coca-Cola Česká republika, která bude moci tuto píseň nadále využívat pro své marketingové a promotion účely“
● a také „v průběhu roku 2004 a 2005 vystoupit na max. 7 akcích pořádaných společností Coca-Cola“

Myslím, že ta třetí povinnost bude dost nesplnitelná (ledaže by Coca-Cola vynalezla stroj času).

Jak dopadly minulé ročníky?
2003 – 100°C
2004 – UDG
2005 – Temperamento

První dvě jména jsou poměrně dost povědomá, je ale třeba mít na paměti, že žánrový rozsah Coca-Cola PopStar je trochu jiný než u předchozích klání, takže vítěze této soutěže je možné více zaznamenat i v mainstreamových médiích. Jen podotknu, že této soutěže se také účastnili Cocotte Minute– a zase nevyhráli (z toho plyne ponaučení, že cílevědomost je matkou úspěchu). Jo, a kdo zná kapelu Temperamento?

Odporná porota

Když už jsme si mohli projít způsob výběru vítězů ve všech třech soutěžích, začíná tady něco zapáchat. Obzvlášť bereme-li v úvahu počet špatných proroctví a diskutabilní úroveň úspěšných vítězů. Zdá se, že vybrat porotu, která by byla schopna vybrat opravdový talent nebo hvězdu, je nadlidský úkol. Z toho plyne jedna věc: Muzika se nedá moc měřit, žádný metr na ní není a je jedno, kdo dostane metál a kdo hraje po prázdných hospodách. Odborník není ten, kdo může soudit. Ale o to v těchto soutěžích ani tak nejde. Jde o následující řád­ky.

And the winner is …. the SPONSOR!

Ať už dopadli vítězové jednotlivých soutěží jakkoli, jedna věc je jistá. Když přelétnete očima tento článek, nebude možné nezahlédnout jména sponzorů. Tiskové zprávy přetiskovala různá periodika a na televizi také došlo – a loga se míhala sem a tam. Takový Divokej Bills sebou až do smrti potáhne reklamní sdělení, minimálně pokaždé, když se bude hovořit o historii skupiny.

Je zajímavé, i když nijak překvapivé, že všichni tři sponzoři operují v sektoru pití. Muzika patří na koncerty a na koncerty zase patří nějaký svlažovák hrdla. Pivko pro „drsné“ rockery, kola pro popíkaře. Takhle hezky nás mají marketingoví specialisté přečtené.

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho prosím

 

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

 

Copyright 2000-2014 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., Koperníkova 6/794, Praha 2, PSČ 120 00
www.abradio.cz